Reklama na Facebook-u a Google

Autor: Vendula Dvorakova | 15.3.2011 o 20:31 | (upravené 15.3.2011 o 21:25) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  16x

Reklama na Facebook-u a Google Na úvod môjho článku musím povedať, že nie som technický typ. Do reklamy na týchto serveroch som sa pustila, pretože som si založila kozmetický salón v Bratislave a nechcela som investovať prostriedky do klasických médií ako časopis, letáky a televízia. Respektíve som na podobné veci nemala prostriedky a známosti.

Na začiatok krátke porovnanie iných reklamných prostriedkov:

On-line denníky

ako som uviedla základným problémom klasických reklám je ich cena. Pre príklad v hlavných on-line denníkoch si za reklamu na jeden deň v podobe PR článku vezmú 500 Euro (áno na jeden deň). V menších serveroch zameraných na diétu je čiastka menšia, pohybuje sa okolo 100 Euro.

Papierová cesta

Pokrytie určitej časti oblasti záleží na počte obyvateľov, ktorí v nej bývajú. V mojom prípade to bolo cca 5000 obyvateľov. Pokiaľ zvolíte relatívne kvalitné médium A5 o gramáži okolo 150g tak sa cena tlače pohybuje okolo 200 Euro + roznos (cca 2Euro na hodinu, pričom roznos trvá cca 2 dní).

Obchodná cesta

Je cesta ktorá mi bola najbližšia, a najviac ma sklamala, plánovala som použiť stojace billboardy vo veľkých nákupných centrách. Ich cena a spôsob distribúcie ma ale nemile prekvapila. Zaobstarať si iba jeden billboard proste nemôžete. Nákup je obmedzený veľkým počtom, presahujúci 54 kusov. Cena za 14 dní sa pohybuje okolo 8000 Euro + náklady na tlač 600 Euro. Pre začínajúceho podnikateľa proste nereálna čiastka.

Televízna cesta

Klasickú reklamu v celoplošných staniciach  radšej nebudem spomínať. Chcela som si vyskúšať cestu lokálnych káblových televízií v nejakej z relácií zameraných na krásu. Tu stojí cca 5 minútová relácia okolo 1600 Euro .. opäť neprijateľné pre začínajúceho podnikateľa.

Denníky, Časopisy

Na túto cestu som spoliehala asi najviac, očakávala som, že bude o novú technológiu, ktorú prevádzkujem relatívne záujem. Opak je pravdou, skúsila som osloviť niekoľko časopisov a šéfredaktoriek, zameraných na ženy, chudnutie, zdravotní štýl (cca 30). Ozvala sa mi iba jedna z časopisu Diéta, ktorej týmto ďakujem (v marcovom čísle o nás nájdete zmienku). Tu ale musím podotknúť, že som nechcela voliť klasickú cestu reklamy, ktorá je opäť veľmi finančne náročná a pre väčšinu ľudí nezaujímavá (je preukázané, že na reklame čitateľ  zostane cca 2 sekundy a to musí niečím veľmi zaujať) chcela som zvoliť cestu PR článku.

Viem, že som sa trochu nechala uniesť, ale pre pochopenie situácie som to musela napísať :-) teraz už k nadpisu:

Facebook

Teraz prichádza prvá zo zmieňovaných v nadpise článku. Facebook  ma veľmi milo prekvapil. Reklama umožňuje relatívne ľahko nastaviť okruh užívateľov na ktorých je cielená (napríklad ženy nad 30 rokov). Zavedenie reklamy prakticky funguje v niekoľkých krokoch:

1.       Registrácia platobnej karty, respektíve fakturačné údaje

2.       Definícia reklamy, ich pravidlá, zvolenie obrázku

3.       Nastavenie kampane

Po vytvorení nastáva schvaľovací proces s ktorým prišlo moje prvé sklamanie. Reklama na Facebook-u obsahuje veľmi tvrdú cenzúru. Respektíve email s predmetom:

Upozornenie aplikácie pre reklamu na Facebook-u: reklama nebola schválená

Milý/Milá Vendula Dvorakova,

Ďakujeme, že využívate možnosti uverejnenia reklamy na Facebooku. Skontrolovali sme vaše reklamy a zistili sme, že jedna alebo viacej z nich nespĺňajú naše podmienky. Doporučujeme vám prejsť si dolu uvedené podrobnosti a danú reklamu príslušným spôsobom upraviť, a to predtým, ako pridáte dalšie reklamy. Chceli by sme vás upozorniť, že pre každú jednotlivú neschválenú reklamu na vašom účte môžete obdržať e-mail.

Dôvody pre zamietnutie reklamy:

Zamietnuté reklamy 1 Zamietnuté reklamy 2 Zamietnuté reklamy 3

· Obrázok v tejto reklame buď nieje relevantní, alebo nie je vhodný. V súlade s obsahom v častiach 4 a 5 Smerníc pre reklamu na Facebooku by sa mal  obrázok v reklame priamo vztahovať k produktu alebo službe, ktorá je predmetom reklamy. Obrázky nemôže využívať politická, sexuálna ani iná citlivá téma pre svoju nerelevantnú komerčnú agendu. Rovnako nie sú povolené príliž explicitné či provokatívne obrázky alebo také obrázky, ktoré predstavujú príliž odhalené telo. Ďalej niesú povolené obrázky, ktoré môžu ponižovať alebo idealizovať akýkoľvek zdravotní stav alebo telesný typ. Obrázky taktiež nesmú emulovať funkcie služby Facebook alebo spomínať funkcie, ktoré niesú dostupné (napr. tlačítko pre prehrávanie videa). Pokiaľ chcete túto reklamu opäť odoslať k schváleniu, použite vhodný obrázok, ktorý je v súlade s týmito pravidlami.

Odpovede na prípadne ďalšie dotazy nájdete v dokumente Podmienky použitia aSmernica pre reklamu alebo v sprievodcovi Bežné chyby v reklamách.

Ešte raz ďakujeme za inzerovania pomocou aplikácie Reklamy Facebook-u.

S pozdravom,

 

Sa stala mojou malou nočnou morou.  Zaujímavý je hlavne bod:

obrázok v reklame priamo vzťahovať k produktu alebo službe, ktorá je predmetom reklamy

Čo defakto znamená, že pokiaľ máte produkt, nesmiete mať jeho fotku. Ďalej nemôže reklama obsahovať žiadnu odhalenú časť (napríklad plavky) alebo niečo čo by sa mohlo niekoho dotknúť (teda nesmiete mať fotku s nadváhou, celulitídou, nemocného človeka atď.). Musím povedať, že som si v tom okamihu spomenula na články popisujúce slobodu slova v isté demokratické spoločnosti za morom a náboženský fanatizmus.

Toto nemilé prekvapenie ma ale neodradilo a pustila som sa do konfigurácie reklám. Úspech bol relatívne značný a cez 30% zákazníkov k nám chodí hlavne z tohto serveru. Prakticky ma potom obmedzovali iba dve veci:

  • Každá reklama sa schvaľuje cca 24 hodín
  • Nie je možné ju obmedziť iba na určité hodiny

Finančná stránka tejto reklamy je jednoducho nastaviteľná, reklame je možné nastaviť limity na deň alebo na určité časové obdobie. V priemere potom stojí kliknutie na jednu reklamu okolo 0,3 - 0,7 Euro. Pre svoje účely som nastavila 4 reklamy s dlhodobým rozpočtom 50 Euro na 3 mesiace. Zatiaľ ma stáli po mesiaci  prevádzky cca 100 Euro s tím, že ma privádza cez 30 ľudí za deň na webovú prezentáciu.

Málom by som zabudla, že reklama sa dá rozdeliť na dve kategórie:

  • Cielenou na Facebook stránku
  • Cielenou na externí odkaz

Druhá voľba má tu nevýhodu, že väčšina ľudí ide iba na www prezentáciu a neoznačí stránku na Facebook-u „Páči sa mi" čím strácate potencionálnu skupinu užívateľov, ktorý cez Facebook môžete osloviť novinkami na vašej Facebook stránke.

Google

Túto reklamu mi poradil známy, táto reklama skrýva pod pojmom  Google AdWords. Reklama sa zobrazuje v najpopulárnejšom súčasnom vyhľadávači. Princíp je takmer rovnaký ako na Facebook, dá sa nastaviť platenie za zobrazenie reklamy alebo za klikanie na reklamu (PPC reklamy).

Reklama má oproti Facebook reklame možnosť zobrazovať iba textové reklamy, alebo graficky upravené. Najviac sa zobrazuje buď priamo vo vyhľadávači alebo na externých serveroch, ktoré s Google reklamou spolupracujú (partnerské vyhľadávače alebo AdSense).

Reklama podlieha voči Facebook-u ďaleko menšia cenzúra a má navyše časové obmedzenie ( napríklad sa zobrazuje len v dobe keď mám zamestnancov v podniku a sú tak schopný reagovať na telefonické alebo emailové dotazy).

Táto reklama má taktiež ďaleko lepšie možnosti v sledovaní čo návštevníci robia a tu prídu na stránky, ktoré naozaj potrebujeme (napríklad môžete nastaviť ciel na stránku kontakt, keď predpokladáte, že pokiaľ má záujem tak  sa na túto stránku dostane).

Finančná stránka reklamy je potom nepomerne lacnejšia než Facebook (za predpokladu voľby platenia za kliknutie na reklamu). Pokiaľ zvolíte správnu kombináciu slov, u ktorých sa reklama zobrazuje môžete platiť iba  0,03 Euro za jedno kliknutie. Opačnou finančnou stránkou sú potom slová, u ktorých sa veľa firiem snaží bojovať o prvenstvo napríklad Dieta, s ktorou sa pod 0,8 Euro nedostanete.

Google vám samozrejme pomôže aj určiť cenu odhadovanú na prvú stranu a umiestnenie, tak aby ste sa priateľský prebíjali s konkurenčnou firmou a dali Google čo najlepšiu cenu.

Táto reklama sa mi zatiaľ vypláca najviac, volila som slová, tak aby nebola najčastejšie používaná konkurencia, ale aby ju hľadali najmenej 20 ľudí za deň. Táto reklama mi privádza cca 40 % zákazníkov a som s ňou najviac spokojná. Mám obmedzený rozpočet na 10 Euro za deň, čo v pomere ľudí chodiacich na náš web optimálne.

Záver

Na pochopenie reklamy som potrebovala zhruba jeden mesiac a myslím, že sa mám stále čo učiť. Reklama na internete je ale stále nové „dobrodružstvo", ktoré vám občas prinesie zábavné chvíle, keď napríklad hľadáte svoj názov firmy a zistíte, že konkurencia má na váš názov spoločnosti nastavenú reklamu .. úspech konkurencie si ma všimla :-)

Vendula Dvořáková
Konateľ  Siluet, Kavitácia Bratislava

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Všade sú míny, dávajte pozor, kam šliapete. Oslobodzovanie Mosulu potrvá

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Dráždenie čínskeho draka

Donald Trump si už stihol pohnevať Peking. Zrejme to nebolo nedorozumenie.


Už ste čítali?